lifeofkayleigh

Direktlänk till inlägg 17 december 2010

Jullov!

Av Josephine Larsson - 17 december 2010 12:10

Nu såå! Nu är skolan avklarad (Oh, hey life I didn't see you there behind all that school) för det här året och det senaste kaoset kan lägga sig och tiden kan återigen läggas på Kayleigh.
Det har varit väldigt dåligt med träning det senaste då tiden verkligen inte har räckt till, Kayleigh har hanterat det överraskande bra och har anpassat sig till tråkig matte och en tråkig vardag.
Så som belöning på det ska hon få ett kanon jullov hon med. :)

Min lilla "utredning" ska sättas igång, och har redan startat lite smått på skolan.

Jag har inte haft henne i hundstallet utan hon har varit på mitt rum istället under dagarna. Det gjorde enorm skillnad, hon blev mycket lugnare och mycket mer avslappnad. Så en teori är att när hon är i hundstallet så går hon upp i stress och hon har svårt att hantera den stressen eftersom den sitter i ett bra tag efter jag har hämtat henne där. Är det den stressen som framkallar hennes beteenden? Jag tror att det är en bidragande faktor åtminstonde.


Jag har även sett min del i utfallen vid hundmöten. Jag analyserade hela grejen; Vad gör jag egentligen? Vad säger jag till henne när vi ser en annan hund?
Jo, när vi möter en annan hund börjar jag med att säga: Kayleigh. (För att jag vill att hon ska komma till mig och inte gå längst fram i kopplet) Vilket har blivit en jätte bra signal för K att: Japp, nu är det dags, morsan säger till mig att jag måste lösa det här.
Kayleigh i den situationen blev ett kommando. Inte så smart och ganska logiskt vid närmare eftertanke.. Även att kopplet stramas åt och jag tittar på hunden.

Känns jätte dumt när det är en självklar grej men jag tror det är många som gör såna här grejer utan att tänka på det.
Jag ändrade iaf den situationen och min tanke om hur det skulle gå. Så inga ändringar i kopplet och ingen blick på mötande, inget utfall. Kanon bra, enkel och snabb lösning. Nu har det inte varit det största problemet heller men något som påverkar hennes osäkerhet.


Sååå.. steg 1. Rutiner. Promenad kl. 7-8 på morgonen. Mat kl 09. Promenad kl 12-13 inkl. ev. träning. Promenad 16-17 inkl. ev. träning. Promenad. Mat kl. 18:00. 20.00 Snabbkiss 23:00.  


Så ska vi se om man kan lyckas hålla dom enkla rutinerna och på så sätt se om hon slappnar av lite mer och blir tryggare.

Nu ska jag ringa några ärenden och sedan ska jag ut och träna! Ska försöka lägga upp några gamla videos också när jag har hittat telefonsladden :)


Peace out ;)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josephine Larsson - 1 oktober 2011 03:23

Kom hem från jobbet nyss och såg senaste uppdateringen från PAWS. Det behövs hjälp och det nu. Det har kommit in tre liknande fall på en vecka och veterinär kostnaderna för dessa hundar är enorma, vilka är vi att sitta och se på? Jag ska göra allt so...

Av Josephine Larsson - 25 september 2011 19:18

Nu är tillbaka i Sverige igen.. Hjärtat blöder, känner att jag är på helt fel ställe.Jag vill fortsätta att ägna min tid åt rescue hundarna, vara i detta underbara land med alla underbara människor. Det har varit den bästa månaden i hela mitt liv, de...

Av Josephine Larsson - 15 september 2011 21:49

         

Av Josephine Larsson - 15 september 2011 21:37

Tiden flyger iväg här, idag är det bara en vecka kvar här och det känns så fruktansvärt sorgligt. Det känns som att man åker tillbaka till ruta ett igen, på hemmaplan där det känns som att man inte kan göra ett skit åt saken. Det är iaf helt klart at...

Av Josephine Larsson - 6 september 2011 19:00

     

Skapa flashcards